Novinky
BLOG: Jak si imigrantka z Československa splnila svůj americký sen12.04.2019   BLOG: Jak si imigrantka z Československa splnila svůj americký sen - Kdo z vás ví, že za vznikem Adjustačních ponožek stojí rodačka z Československa, která se svou rodinou v roce 1968 emigrovala do USA?
 
Už jste četli nejnovější recenze?02.04.2019   Už jste četli nejnovější recenze? - Nebo se chcete o Vaše zkušenosti podělit s ostatními? Napište nám prosím komentář pod článek. Ti, co ještě váhají, to určitě ocení, děkujeme.
 
OFF WHITE M nově také v bavlně24.03.2019   OFF WHITE M nově také v bavlně - Adjustační ponožky OFF WHITE ve vel.M nyní přicházejí v novém složení.
 
BLOG: Plantární fascitida jako postrach bezbolestné chůze22.03.2019   BLOG: Plantární fascitida jako postrach bezbolestné chůze - Co je to plantární fascitida, jaké jsou její příčiny a jak se jí bránit? Na to se podíváme v tomto článku.
 
Máme plný sklad!20.03.2019   Máme plný sklad! - Všechny barvy včetně oblíbené GREEN M jsou opět skladem. A ještě něco navíc:)
 
BLOG: Proč mají celebrity tak zdeformované nohy?09.03.2019   BLOG: Proč mají celebrity tak zdeformované nohy? - Vbočené palce, kladívkové prsty, plochonoží a další deformity trápí prý mnohem častěji celebrity oproti běžným lidem. Ale proč?
 
BLOG: Není hallux jako hallux26.02.2019   BLOG: Není hallux jako hallux - Jaké typy existují a jak se jim bránit? Hallux valgus, varus i rigidus - jaký je mezi nimi rozdíl a jak s těmito zdravotními komplikacemi úspěšně bojovat?
 
NOVÉ BARVY SKLADEM16.02.2019   NOVÉ BARVY SKLADEM - Připravili jsme si pro vás 2 novinky! Pojďte se na ně podívat:)
 
Ušetřete 20%15.02.2019   Ušetřete 20% - Hromadným nákupem ušetříte 20%. A jako bonus DOPRAVA ZDARMA!
 
BLOG: Je chození naboso opravdu zdravé?10.01.2019   BLOG: Je chození naboso opravdu zdravé? - Nohy jsou částí těla, která dostává nejvíce zabrat. Ale je chůze naboso opravdu tak zdravá, jak se říkává?
 
Návod: Jak ušetřit při nákupu Adjustačních ponožek07.11.2018   Návod: Jak ušetřit při nákupu Adjustačních ponožek - Rozhodli jsme se poskytnout vám návod, jak pořídit Adjustační ponožky levněji než za běžnou cenu. Více na BLOGU.
 
NÁVOD: Jak vybrat správnou velikost Adjustačních ponožek30.08.2018   NÁVOD: Jak vybrat správnou velikost Adjustačních ponožek - Často se ptáte, jakou velikost byste si měli vybrat, zejména když je vaše velikost nohy někde mezi nabízenými velikostmi ponožek. Odpověď najdete v článku.
10/10
 Newsletter
 Karta Sphere
Poskytujeme výhody a slevy na karty s věrnostním programem Sphere.
 
Sphere

Plantární fascitida jako postrach bezbolestné chůze

  • Přidáno: 22.03.2019   |   706 čtení / zobrazení
Plantární fascitida neboli zánět povázky vám může znepříjemnit nejen samotnou chůzi, ale i běžný život. V tomto případě si více než kdy jindy uvědomíte, jak je důležitá vaše pata pro běžné fungování těla. Co je to plantární fascitida, jaké jsou její příčiny a jak se jí bránit? Na to se podíváme v tomto článku.
 


První příznaky


Možná to znáte. Ráno se vzbudíte a při vstávání z postele vás překvapí nepříjemná palčivá bolest v oblasti paty. Nejspíš si v tu chvíli říkáte, že jste vstali z postele špatnou nohou. Bolest nohou za pár okamžiků zmizí, což berete jako pozitivní signál. Ale během rána trochu nestíháte a tak si při cestě na městskou hromadnou dopravu trochu popoběhnete a ejhle. Bolest přichází znova. Je to velmi nepříjemné, ale vždycky se vám to podaří rozchodit. Pokud se ale potíže vracejí často, jedním si můžete být téměř jistí. Přesně takto se projevuje plantární fascitida.


Co je to planární fascitida


Plantární fascitida bývá spojována zejména s běžci, kteří jí často trpí. Název této komplikace vychází z plantární fascie, což je šlachovitý útvar nacházející se na spodní straně chodidla. Na jedné straně se upíná na patní kosti a na straně druhé se dělí na pět částí, které se upínají k jednotlivým prstům. Latinské názvy mají rádi snad jen doktoři a učitelé. Tak si to pojďme vzít trochu po česku. Česky se plantární fascitida nazývá zánět povázky.

Pokud šlachu na chodidle nějakým způsobem natáhneme či jinak poškodíme zejména vlivem přetížení, vznikne v místě poškození zánět. A nejčastěji se zánět vyskytuje právě v místě největšího úponu, tedy na patě. Tato zdravotní komplikace úzce souvisí s patní ostruhou (výrůstky na patní kosti, které způsobují nepříjemnou bolest), ale nejedná se o totéž.


Příčiny komplikací

 

Jak jsme výše zmínili, zánět povázky nejčastěji vzniká vlivem přetížení. I proto se objevuje často u běžců. Kromě přetížení může plantární fascitida vzniknout i kvůli nadváze, která zapříčiní přetížení nohou. Dalším rizikem je špatná technika běhu, například pokud při běhu došlapujete na patu.
 



Dalším rizikovým faktorem je v neposlední řadě výběr obuvi. Na běžné nošení byste měli volit pohodlnou obuv, která nohu nikde netlačí a dopřává jí prostor a pohodlí. Na běh či jiný sport byste měli volit kvalitní sportovní obuv k tomu určenou, protože při sportovní zátěži je riziko komplikací nejvyšší.

Měli byste si také dát pozor v momentě, kdy se rozhodnete začít běhat. Neměli byste to uspěchat, ačkoliv se můžete fyzicky cítit dobře. Pokud nejste zvyklí na pravidelný běh a delší tratě, začněte pozvolna a postupně prodlužujte trasy.


Průběh onemocnění


Jak jsme uvedli výše, nejdříve se komplikace začnou objevovat nárazově například po ránu. Postupně se bolesti vracejí při delší nečinnosti nebo i po dlouhém stání. Bolesti může doprovázet i pocit ztuhlosti.

Nejprve dokážete bolesti rozchodit, ale při delší aktivitě se vrátí zpět. Pacienti situaci následně řeší kulháním a neopíráním paty o zem, což vede k dalšímu zkrácení šlachy. Bolesti se časem zintenzivní a mohou být až chronické, což může značně znepříjemnit život. Doporučujeme začít komplikace řešit již při prvních příznacích. Můžete si tak ušetřit spoustu času a bolestí.


Jak se jí bránit

 

Nejprve se běžně doporučuje konzervativní léčba. Ta spočívá především ve fyzioterapii (tedy rehabilitace a různá cvičení), v podávání protizánětlivých léků a nošením vhodné obuvi. Doporučuje se také chození naboso po nerovných površích (na trávě, písku apod.). Někteří vám rovněž doporučí ortopedické vložky a další pomůcky.
 


My vám doporučujeme také nošení Adjustačních ponožek, ve kterých můžete relaxovat nebo dokonce spát. A co víc, Adjustační ponožky vám pomohou nohy nejen příjemně uvolnit a zrelaxovat, ale fungují zároveň jako prevence i proti dalším komplikacím a deformitám.

A pokud konzervativní léčba nezabírá, doktoři sahají nejčastěji k léčbě rázovou vlnou. Ta využívá pulzů vysokotlakých zvukových vln do poškozené tkáně, což přináší úlevu od bolesti zejména u pacientů s chronickými bolestmi. Tato léčba patří mezi neinvazivní metody a následná rekonvalescence trvá relativně krátkou dobu. Pokud však neodstraníte příčiny, komplikace se mohou dříve či později vrátit.

Nezapomínejte však na prevenci, abyste nemuseli plantární fascitidu vůbec řešit. Ve stručnosti:
  • noste vhodnou obuv jak na běžné nošení, tak na sportovní aktivity
  • nepřetěžujte své nohy, dopřejte si dostatek regenerace
  • zaměřte se na správnou techniku při běhání
  • dbejte na protažení svalů a šlach zejména po zátěži
  • využívejte i další pomůcky jako ortopedické vložky či Adjustační ponožky

A vaše nohy budou zdravé jako lusk.
 
    Momentálně není k dispozici žádný komentář

    přidat komentář